Akta Perlindungan Pengguna 1999 (APP 1999) telah memperuntukkan kepada pengguna mengenai hak tebus rugi terhadap pembekal atau pengilang sekiranya barang atau perkhidmatan yang diperolehi tidak memenuhi gerenti tersirat atau gerenti nyata seperti yang terdapat di dalam Akta tersebut.
Hak mendapat tebus rugi secara umumnya bermaksud hak mendapatkan penyelesaian tuntutan atau menerima pampasan bagi barang atau perkhidmatan yang tidak memenuhi maksud atau ciri-ciri yang perlu ada bagi sesuatu barang atau perkhidmatan itu. Namun begitu, masih terdapat ramai pembekal, pengilang mahupun pengguna yang tidak mengetahui mengenai kewujudan perundangan tebus rugi ini.
Sebagai seorang Pengguna anda berhak mendapatkan pampasan /gantirugi sekiranya berlaku kerosakan.
Berikut jenis jenis tuntutan hak tebus rugi yang berhak anda dapat!

Sumber : KPDN



