Perlembagaan Malaysia, secara rasminya Perlembagaan Persekutuan Malaysia, ialah undang-undang utama dan tertinggi di Malaysia, mengandungi 183 perkara. Ia merupakan satu dokumen undang-undang bertulis yang telah dibentuk berasaskan dua dokumen terdahulu iaitu Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 dan Perlembagaan Persekutuan Malaysia tahun 1957. Perlembagaan ini telah dirangka berdasarkan nasihat daripada Suruhanjaya Reid yang telah melakukan kajian dalam tahun 1956. Perlembagaan berkenaan berkuat kuasa sejurus selepas kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.
Pindaan Perlembagaan Persekutuan Malaysia adalah satu proses yang diatur oleh Perlembagaan itu sendiri untuk memastikan bahawa sebarang perubahan yang dibuat ke atas perlembagaan dilakukan dengan cara yang sah dan tertib. Proses pindaan ini dijelaskan dalam Perkara 159 dan Perkara 161E. Berikut adalah kaedah-kaedah utama yang perlu diikuti:
- Keperluan Majoriti
Perkara 159(3) menyatakan bahawa kebanyakan pindaan kepada Perlembagaan memerlukan sokongan sekurang-kurangnya dua pertiga daripada jumlah keseluruhan ahli kedua-dua Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
Pindaan kepada perkara-perkara tertentu yang lebih kritikal, seperti perkara-perkara yang berkaitan dengan kedaulatan raja-raja, agama Islam, bahasa kebangsaan, dan perkara-perkara yang termaktub di dalam Bahagian III (Kewarganegaraan), memerlukan persetujuan Majlis Raja-Raja.
- Pindaan dengan Persetujuan Majlis Raja-Raja
Perkara 159(5) menyatakan bahawa pindaan yang menyentuh hak-hak, kedudukan, keistimewaan, kedaulatan, atau prerogatif Raja-Raja Melayu memerlukan persetujuan Majlis Raja-Raja.
Selain itu, perkara-perkara yang melibatkan agama Islam, hak istimewa orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak, serta bahasa kebangsaan juga memerlukan persetujuan Majlis Raja-Raja.
- Pindaan yang Memerlukan Referendum
Dalam kes-kes tertentu, pindaan kepada Perlembagaan mungkin memerlukan referendum atau pungutan suara rakyat. Walau bagaimanapun, ini jarang berlaku dan biasanya dilaksanakan melalui wakil rakyat di Parlimen.
- Pindaan Perlembagaan Negeri
Perkara 161E menyatakan bahawa sebarang pindaan yang menyentuh hak-hak dan kuasa negeri-negeri Sabah dan Sarawak memerlukan persetujuan Yang di-Pertua Negeri Sabah dan Sarawak selain daripada majoriti dua pertiga di Parlimen.
- Pindaan oleh Prosedur Khas
Terdapat beberapa prosedur khas yang membolehkan pindaan dibuat dengan cara yang berlainan, bergantung kepada jenis peruntukan yang ingin dipinda. Contohnya, perkara yang berkaitan dengan kewarganegaraan memerlukan persetujuan tambahan tertentu.
- Pemberitahuan dan Pengesahan
Selepas sesuatu pindaan diluluskan oleh Parlimen, ia perlu disahkan oleh Yang di-Pertuan Agong.
Proses ini dirancang untuk memastikan bahawa pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan tidak dilakukan secara sewenang-wenangnya dan melalui satu proses yang telus serta berstruktur, dengan melibatkan pelbagai pihak yang berkepentingan termasuk Raja-Raja Melayu dan negeri-negeri di Malaysia.
Sumber: Perlembagaan Malaysia