ISU BELUM SELESAI PUNCA SESB TIDAK DAPAT SAMBUNG BEKALAN KE 19 KAMPUNG DI KB

Kg Sogoh merupakan salah satu daripada 19 kampung di Kota Belud yang masih belum mendapat bekalan elektrik.

 

KOTA BELUD (31 Januari): Isu belum selesai, membabitkan infrastruktur yang disediakan oleh Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah di 19 kampung Kota Belud tujuh tahun lalu, menghalang Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) daripada menyambung bekalan kepada penduduk di kawasan tersebut.

Jurucakap SESB berkata tiang dan kabel elektrik dipasang pada 2017 – di bawah Projek Elektrik Luar Bandar – di Kg Bukid Kembura, Kg Gaur, Kg Pinolobu, Kg Takulung, Kg Lumpios, Kg Lasau Minunsud, Kg Botung, Kg Sogoh, Kg Tengkurus, Kg Gondukut, Kg Lahanas, Kg Taginambur Jaya, Kg Tamalang, Kg Bukit Bendera, Kg Tororobo Tuguson, Kg Talungan, Kg Teguson, Kg Nahaba dan Kg Toburon.

Syarikat itu secara rasmi meminta kemas kini mengenai status projek daripada agensi berkenaan lewat tahun lalu, menurutnya.

“Dalam surat kami, kami juga meminta input Kementerian mengenai hala tuju kerja yang masih dilaksanakan oleh kontraktor dilantik,” katanya.

Katanya, individu itu bertemu dengan kakitangan di pejabat SESB cawangan Kota Belud minggu lepas untuk berbincang mengenai perancangan masa depan.

“Kami difahamkan kira-kira 80 peratus daripada projek itu sudah siap setakat ini.

“Kontraktor nampaknya sedang mengatur untuk mendapatkan peruntukan daripada Kementerian bagi menyiapkan baki 20 peratus kerja.

“Apabila ini selesai, kami boleh meneruskan untuk memuktamadkan ‘tapping point’ ke grid kami di daerah itu.”

Dia mengulas aduan seorang penduduk Kota Belud mengenai kesukaran yang dialaminya untuk mendapatkan bekalan elektrik, lebih-lebih lagi meter, di rumahnya di Kg Sogoh.

TOMAS mendakwa kabel telah dipasang dan sambungan dibuat ke beberapa premis di bahagian pekan ini “tahun lalu”.

Bagaimanapun, tiada bekalan disalurkan kepada isi rumah ini, menurutnya.

“Saya sudah bertanya kepada pihak berkaitan mengenai masalah ini tetapi, setakat ini, masih belum mendapat maklum balas memuaskan mengapa tiang dan talian atas ini dipasang,” katanya.

Tomas berkata ramai daripada mereka yang tinggal di kampung itu terpaksa bergantung kepada penjana untuk meneruskan kehidupan.

“Kami terpaksa membelanjakan beberapa ratus ringgit setiap bulan untuk bahan api untuk penjana masing-masing.”

Dia menganggarkan kira-kira lebih 1,000 individu tinggal di Kg Sogoh yang terletak kira-kira 15 kilometer dari pekan.

Jurucakap itu berkata SESB masih belum bertanggungjawab ke atas kemudahan elektrik daripada Kementerian kerana projek itu masih belum siap.

“Pemasangan ini hanya boleh ditauliahkan sebaik sahaja kami menerima dokumen penyerahan,” katanya.

SESB menjalankan penambahbaikan sistem voltan di kejiranan ini baru-baru ini.

“Apabila sistem untuk kampung dihidupkan sepenuhnya, barulah kakitangan kami boleh mula menerima dan memproses permohonan daripada mereka yang tinggal di Kg Sogoh.

“Ini akan membolehkan kami mula meletakkan meter elektrik di rumah pemohon.”

Sementara itu, syarikat itu memantau bekalan ke Taman Landmark Fasa 1 dalam usaha untuk meminimumkan gangguan di bahagian Penampang ini.

Seorang lagi jurucakap SESB berkata semakan rekodnya mendedahkan bahawa penyuap (feeder) yang terpelantik menjejaskan bekalan elektrik ke kejiranan itu beberapa kali sejak beberapa bulan lalu.

Dia berkata bahagian berasingan untuk “Pelompat (jumper) Ketegangan Rendah dan Tinggi” – yang memberi perkhidmatan di kawasan itu – juga terputus, menyebabkan gangguan bekalan dalam tempoh sama.

“Penambahbaikan sistem voltan dijalankan baru-baru ini untuk mencuba dan mengurangkan kesulitan yang disebabkan oleh gangguan kuasa ini,” katanya.

“Kami juga meminta kakitangan kami untuk membuat pemeriksaan berkala ke atas aset kami di sini bagi memastikan pepasangan ini beroperasi seperti sepatutnya.”

LYNETTE dari Penampang meluahkan rasa tidak puas hatinya tentang kejadian bekalan terputus yang kerap di Taman Landmark Fasa 1, dengan mengatakan, gangguan ini tidak dapat diterima ekoran cuaca panas yang dialami ibu negeri kebelakangan ini.

“Saya juga bimbang perkakas rumah saya mungkin rosak disebabkan gangguan ini,” katanya.

Katanya, bekalan elektrik terputus pada waktu berbeza siang dan malam, dan ada kalanya berlangsung beberapa minit dan kadang-kadang sehingga berjam-jam.

Lynette berkata gangguan itu berlaku sejak sekian lama dan tidak dapat memahami mengapa SESB tidak bertindak untuk mengurangkan kejadian ini.

“Apa sahaja tindakan yang telah diambil, setakat ini, tidak berkesan, kerana gangguan masih berterusan.

“Saya berharap syarikat itu akan tampil dengan strategi untuk menyelesaikan masalah elektrik kami untuk secara tuntas.”

#MalaysiaMadani
#KeselamatanNegaraTanggungjawabBersama
#MKNSabah

 

Sumber : Harian Ekspres Sabah

 

Artikel/Berita Terkini

ISU PADI DAN BERAS NEGARA: DI MANA PENGHUJUNGNYA?

Pengenalan Padi atau nama saintifiknya oryza sativa merupakan tanaman utama dalam sektor pertanian Malaysia dan sumber asas kepada penghasilan beras, …
Maklumat Lanjut

‘𝐌𝐚𝐥𝐚𝐲𝐬𝐢𝐚 𝐌𝐀𝐃𝐀𝐍𝐈: 𝐑𝐚𝐤𝐲𝐚𝐭 𝐃𝐢𝐬𝐚𝐧𝐭𝐮𝐧𝐢’ TEMA SAMBUTAN HARI KEBANGSAAN DAN HARI MALAYSIA (HKHM) 2025

‘𝐌𝐚𝐥𝐚𝐲𝐬𝐢𝐚 𝐌𝐀𝐃𝐀𝐍𝐈: 𝐑𝐚𝐤𝐲𝐚𝐭 𝐃𝐢𝐬𝐚𝐧𝐭𝐮𝐧𝐢’ merupakan tema Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia (HKHM) 2025 yang menggambarkan keutamaan kerajaan dalam memastikan …
Maklumat Lanjut

AKSI INTIM DI MEDIA SOSIAL: MENGAUT UNTUNG ATAU MEMPERJUDIKAN MARUAH BANGSA?

“Apabila nafsu dijadikan komoditi, dan privasi dijual beli seperti barang pasar, maka nilai sebuah maruah tidak lagi bermakna.” Fenomena merakam …
Maklumat Lanjut