Orang ramai dinasihatkan supaya mengaktifkan penyahihan dua-faktor (‘two-factor authentication’-2FA) sebagai ciri keselamatan yang membantu melindungi akaun media sosial dan platform pemesejan segera selain daripada penggunaan kata laluan.
Statistik trend aduan awam yang diterima oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) menunjukkan, jumlah aduan berkaitan penggodaman dan kehilangan akses telah meningkat sebanyak 55 peratus, iaitu 1,599 aduan pada tahun 2020 dan 2,483 aduan pada tahun 2021. Rata-rata pengadu memohon bantuan dan nasihat bagi mendapatkan kembali akses kepada akaun dan halaman milik atau kendalian mereka.
Risiko keselamatan sebegini menjadikan penggunaan 2FA lebih mendesak, kerana risiko penggodaman atau pengambilalihan akaun bukan sahaja boleh mengakibatkan kecurian identiti malah boleh membawa kepada penipuan melibatkan kerugian ribuan ringgit.