TINGKATKAN TAHAP KESELAMATAN MEDIA-SOSIAL DENGAN PENGAKTIFAN PENYAHIHAH DUA-FAKTOR

Orang ramai dinasihatkan supaya mengaktifkan penyahihan dua-faktor (‘two-factor authentication’-2FA) sebagai ciri keselamatan yang membantu melindungi akaun media sosial dan platform pemesejan segera selain daripada penggunaan kata laluan.

Statistik trend aduan awam yang diterima oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) menunjukkan, jumlah aduan berkaitan penggodaman dan kehilangan akses telah meningkat sebanyak 55 peratus, iaitu 1,599 aduan pada tahun 2020 dan 2,483 aduan pada tahun 2021. Rata-rata pengadu memohon bantuan dan nasihat bagi mendapatkan kembali akses kepada akaun dan halaman milik atau kendalian mereka.

Risiko keselamatan sebegini menjadikan penggunaan 2FA lebih mendesak, kerana risiko penggodaman atau pengambilalihan akaun bukan sahaja boleh mengakibatkan kecurian identiti malah boleh membawa kepada penipuan melibatkan kerugian ribuan ringgit.

Lapisan keselamatan pertama secara umumnya adalah gabungan bersama nama pengguna (‘username’) dan kata laluan (‘password’), yang telah digunakan sejak awal lagi. Namun, penggunaan kata laluan sebagai satu-satunya langkah keselamatan di alam maya adalah lemah dan terdedah kepada risiko penggodaman atau pengambilalihan akses.
Melalui 2FA, anda akan diminta untuk memasukkan kod log masuk atau kunci keselamatan khas bagi mengakses akaun. Anda juga boleh mendapatkan amaran (‘alert’) apabila terdapat percubaan log masuk daripada pelayar atau peranti mudah alih yang tidak dikenali dan diminta mengesahkan percubaan log masuk anda setiap kali terdapat cubaan dibuat.
Sehubungan itu, aktifkan penyahihan dua-faktor bagi akaun anda sekarang.
Maklumat lanjut berhubung pengaktifan penyahihan dua-faktor adalah seperti berikut:
1. Facebook – Login alert and two-factor authentication: www.facebook.com/help/148233965247823/
2. Twitter – How to use two-factor authentication: https://help.twitter.com/en/managing-your-account/two-factorauthentication
3. Google 2-step verification: https://www.google.com/landing/2step/
4. Instagram two-factor authentication: https://help.instagram.com/566810106808145
5. TikTok – Keep your account secure: https://www.tiktok.com/safety/youth-portal/keep-your-accountsecure
6. Whatsapp two-step verification: https://faq.whatsapp.com/general/verification/how-to-manage-twostep-verification-settings
7. Telegram – Active Sessions and Two-step verification: https://telegram.org/blog/sessions-and-2-step-verification
8. Signal PIN: https://support.signal.org/hc/en-us/articles/360007059792-SignalPIN
Orang ramai juga diminta untuk tidak klik kepada pautan-pautan mencurigakan yang diterima melalui e-mel serta sentiasa berwaspada dan berhati-hati dengan sebarang panggilan telefon atau mesej daripada mana-mana individu (sama ada yang dikenali atau tidak dikenali) yang meminta anda berkongsi kod khas seperti kod keselamatan (‘Security Code’) kepada akaun media sosial serta aplikasi pemesejan anda. Perkongsian kod khas tersebut hanya akan memberi peluang mudah kepada pihak tidak bertanggungjawab bagi mengambil alih akaun media sosial atau aplikasi pemesejan anda.
Sumber:

Artikel/Berita Terkini

𝐀𝐏𝐀 𝐈𝐓𝐔 𝐊𝐀𝐃 𝐏𝐄𝐊𝐄𝐑𝐉𝐀 𝐌𝐀𝐃𝐀𝐍𝐈?

 𝐀𝐏𝐀 𝐈𝐓𝐔 𝐊𝐀𝐃 𝐏𝐄𝐊𝐄𝐑𝐉𝐀 𝐌𝐀𝐃𝐀𝐍𝐈? Kad digital eksklusif untuk ahli kesatuan sekerja berdaftar, yang menawarkan pelbagai diskaun sehingga 30% di …
Maklumat Lanjut

SAMBUTAN HARI IBU 2025

𝐇𝐞𝐛𝐚𝐡𝐚𝐧 : 𝐒𝐚𝐦𝐛𝐮𝐭𝐚𝐧 𝐇𝐚𝐫𝐢 𝐈𝐛𝐮 𝟐𝟎𝟐𝟓 Hari Ibu diraikan di seluruh dunia pada hari Ahad minggu kedua dalam bulan Mei …
Maklumat Lanjut

PPSPM TAWAR PLATFORM IKLAN PADA BOT MELAKA RIVER CRUISE

Bandaraya Melaka – Perbadanan Pembangunan Sungai dan Pantai Melaka (PPSPM) semakin agresif dalam mempelbagaikan sumber pendapatannya termasuk menerusi tawaran ruang …
Maklumat Lanjut