Pada hari ini dalam tahun 1979, Etika Perkhidmatan Awam telah dilancarkan oleh YBhg. Tan Sri Abdullah bin Ayub, Ketua Setiausaha Negara. Etika Perkhidmatan Awam merupakan satu daya usaha kerajaan untuk menimbulkan kesedaran kepada kakitangan perkhidmatan awam agar dapat memberikan perkhidmatan yang jujur, cekap dan berkesan. Etika ini diharapkan dapat dijadikan panduan kepada kakitangan awam dalam menjalankan kerja dan tugas perkhidmatan awam. YBhg. Tan Sri Abdullah bin Ayub seterusnya menerangkan 7 teras bagi seseorang kakitangan perkhidmatan awam mencapai perkhidmatan cemerlang iaitu:
- Berazam meninggikan mutu perkhidmatan
- Bekerja dengan penuh tanggungjawab
- Berusaha mengikis sikap mementingkan diri
- Berkhidmat dengan penuh muhibah dan kemesraan
- Bekerja ke arah memajukan pemikiran rakyat dan pembangunan negara
- Bekerjasama dalam membanteras kelemahan dan musuh-musuh negara
- Berpegang teguh kepada ajaran agama.
Serentak dengan itu juga, moto perkhidmatan awam “Berkhidmat Untuk Negara” turut diperkenalkan.
Sumber: Arkib Negara Malaysia