SISIPAN SEJARAH : PELANCARAN ETIKA PERKHIDMATAN AWAM

Pada hari ini dalam tahun 1979, Etika Perkhidmatan Awam telah dilancarkan oleh YBhg. Tan Sri Abdullah bin Ayub, Ketua Setiausaha Negara. Etika Perkhidmatan Awam merupakan satu daya usaha kerajaan untuk menimbulkan kesedaran kepada kakitangan perkhidmatan awam agar dapat memberikan perkhidmatan yang jujur, cekap dan berkesan. Etika ini diharapkan dapat dijadikan panduan kepada kakitangan awam dalam menjalankan kerja dan tugas perkhidmatan awam. YBhg. Tan Sri Abdullah bin Ayub seterusnya menerangkan 7 teras bagi seseorang kakitangan perkhidmatan awam mencapai perkhidmatan cemerlang iaitu:

  • Berazam meninggikan mutu perkhidmatan
  • Bekerja dengan penuh tanggungjawab
  • Berusaha mengikis sikap mementingkan diri
  • Berkhidmat dengan penuh muhibah dan kemesraan
  • Bekerja ke arah memajukan pemikiran rakyat dan pembangunan negara
  • Bekerjasama dalam membanteras kelemahan dan musuh-musuh negara
  • Berpegang teguh kepada ajaran agama.

Serentak dengan itu juga, moto perkhidmatan awam “Berkhidmat Untuk Negara” turut diperkenalkan.

Sumber: Arkib Negara Malaysia

Artikel/Berita Terkini

KERAJAAN UTAMA KEPENTINGAN PERLUAS CAPAIAN DIGITAL

CENDERAMATA: Hajiji menerima cenderamata daripada Gobind semasa kunjungan hormat di pejabatnya di Menara Kinabalu hari ini. KOTA KINABALU: Kerajaan negeri …
Maklumat Lanjut

PELANCONGAN KEKAL TERAS PEMACU EKONOMI SABAH

RASMI: Christina yang mewakili Ketua Menteri memalu gong sebagai simbolik pelancaran ASEAN Travel Exchange (ATEX 2025) hari ini. KOTA KINABALU: …
Maklumat Lanjut

RAPTAI PENUH ISTIADAT PERBARISAN BERJALAN LANCAR

BINCANG: Leftenan Kol. Alphonsus menjelaskan sesuatu kepada Joachim (kiri). KOTA KINABALU: Cuaca baik kelmarin membolehkan raptai penuh Istiadat Perbarisan  sempena …
Maklumat Lanjut